Hogyan született a Lamborghini sportautó?

Ferruccio Lamborghini az olasz légierőnél volt repülőgép-szerelő a második

világháborúban, zseniális mérnök és aranykezű ezermester hírében állt. Az

üzleti érzéke sem volt rossz: a háború után nagy bizniszt csinált abból, hogy

kiszuperált harci járműveket vett meg fillérekért a hadseregtől, majd mező-

gazdasági gépekké alakította át őket. Erre céget is alapított Lamborghini 

Trattori néven. A cégnek jól ment, mert traktorokra nagy szükség volt a háború

után a mezőgazdaságban, alapanyag meg bőven volt a hadsereg leselejtezett

állományában. Az ötvenes évek közepére annyira felfutott az üzlet, hogy a cég

a legnagyobb olasz mezőgazdasági gépgyártók közé küzdötte fel magát,

Lamborghini pedig ezzel párhuzamosan dúsgazdag lett. Autóbolond és milliomos

lévén természetesen luxussportautók vásárlásával ünnepelte meg mindezt.

Az első ilyenje egy Ferrari 250GT volt 1958-ban.

Lamborghininek meglepő módon egyáltalán nem jött be a Ferrari, túl hangosnak

és kényelmetlennek találta. Amikor a kocsijában elromlott a kuplung, természetesen

nem szerelőhöz vitte, hanem ő maga szedte szét, és arra döbbent rá, hogy a

tengelykapcsoló szerkezetben pontosan ugyanazokat az alkatrészeket használja

a Ferrari, mint ő a traktoraiban. Egyenesen a Ferrari alapítójához, az egykori

legendás autóversenyző Enzo Ferrarihoz ment reklamálni, aki viszont elég megalázó

módon rázta le. 'A probléma nem az autóval, hanem a sofőrrel van'.– forrázta le a

leendő konkurensét, és azt ajánlotta neki, hogy foglalkozzon inkább a traktoraival. 

Lamborghini bosszút esküdött. Energiát és pénzt nem kímélve leigazolta a Ferrari

öt legjobb mérnökét, és kiadta nekik az utasítást: tervezzenek és építsenek neki

egy sportautót, V12-es motorral, 240-es végsebességgel, amivel úgy tud

végighajtani az Autostrada del Solén (ez a Nápolyt Milánóval összekötő autópálya),

hogy az nem rázza ki a lelkét, mint egy vacak Ferrari. A kényelem egyébként azóta

is a Lamborghini védjegye, Ferruccio ragaszkodott is hozzá, hogy ne gyártsanak

versenyautót, csak olyat, amivel luxuskörülmények között lehet száguldozni.

Az eredmény és a nemes bosszú Enzo Ferrari szavaiért az 1963-ban

bemutatkozó Lamborghini 350 GT lett. 120 darabot adtak el belőle, mindegyiket

jelentős veszteséggel: Lamborghini azt akarta elérni, hogy az autója ne csak

gyorsabb, kényelmesebb és luxusabb, de olcsóbb is legyen, mint a Ferrarik.

A következő modell, a Miura már igazi kasszasiker volt, Ferruccio számítása

bevált, hamarosan nagyjából egyenlően kedvelt lett a két márka a

szupergazdagok között.
A két olasz sportautógyártó azóta is nagy vetélytársnak számít, de már rég nem

a Ferrari és Lamborghini család tulajdonában vannak. A Ferrarit 1969 és 2008

között vásárolta fel darabonként a Fiat (bár 10 százalék a mai napig Enzo 

Ferrari fia, Pietro tulajdonában van), Lamborghini pedig az 1973-as olajválság

idején kényszerült eladni a céget svájci és francia befektetőknek. 

A Lamborghini később csődbe ment, aztán megvette a Chrysler, később indonéz

kézbe került, 1998 óta pedig az Audi tulajdonában van.

Ezt Ferruccio Lamborghini már nem élte meg, 1993-ban meghalt szívrohamban.
Amikor 1972-ben a cég 51 százalékát eladta, a többségi tulajdonrészéért

600 ezer dollárt kapott.

Ma a Lamborghini legdrágább modellje, a Veneno Roadster használtan 7,4 millióba kerül.
Forrás: www.index.hu